آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مهاجرت به اروپا

در اروپا هر فردی از هر نژاد و دینی می تواند با داشتن شرایط و معیارهای لازم برای کار به این قاره مهاجرت کند. اکثر کشورهای اروپایی و مخصوصا کشورهای غرب و شمال آن برنامه های مهاجرتی بسیار ویژه ای را برای جویندگان کار در نظر گرفته اند. با توجه به پیشرفت های اقتصادی در اروپا، این قاره در حال از دست دادن نیروی کار و کم شدن نیرو میباشد. به همین دلیل کشور های اروپایی به دنبال متخصصان خارجی می گردند تا از این طریق کمبود نیروی خود را در زمینه های مختلفی بر طرف کنند. اگر مایل به مهاجرت کاری به هر یک از کشورهای اروپایی هستید، باید برای دریافت ویزای کار اقدام کنید. ویزا کار اروپا برای اهداف شغلی توسط یکی از 26 کشور شنگن صادر می شود. شما با این ویزا این امکان را خواهید داشت که در منطقه شنگن آزادانه به کار مشغول شوید.  کار در اروپا شامل مزایای عالی میباشد که میتوان به داشتن درآمد بالا، استفاده از سیستم بهداشتی و آموزشی رایگان و همچنین قرار گرفتن در فرهنگ غنی این قاره اشاره کرد افرادی که شهروند اروپا هستند میتوانند آزادانه در کشورهای اروپایی مشغول به کار شوند اما افرادی که تابعیت و شهروندی کشور های اروپایی را ندارند مانند ایرانیان ابتدا باید یک پیشنهاد کاری از کشورهای اروپا داشته باشند تا اجازه کار در کشور مقصد را بگیرند و بهتر است قبل از اقدام برای کار اگر شغل مورد نظر شما نیاز به مهارت خاصی دارد قبل از اقدام مهارت خود را افزایش داده و به صورت تخصصی فعالیت خود را آغاز کنید این امر باعث میشود شانس استخدام شما در اروپا بیشتر شود.

معمولا برای کار در اروپا شما باید مدرک زبان داشته باشید، پس بهتر است که برای رسیدن به سطح لازم زبان خود را نیز تقویت کنید.

پس از دریافت ویزای کار اروپا به اداره مهاجرت شهر خود مراجعه و مجوز کار در اروپا را دریافت کنید.

ویزای کار اروپا

هرکدام از کشور های جز شنگن روش ها و سیاست های کاری و اقتصادی خاص خود را در رابطه با ویزای کار دارند در نتیجه سیاست کاری و مهاجرتی هر کشور با کشوری دیگر متفاوت میباشد. معمولا برنامه های مهاجرتی مرتبط با ویزای اشتغال در کشورهای اروپایی برای پوشش و پر کردن نیاز های اقتصادی و همچنین نیازهای کاری کشورهای مربوط و رفع کمبود شغل در نظر گرفته شده است.

بنابراین بر همین اساس، معیارها و الزاماتی که از طرف کشور های اروپایی برای ویزای کار در نظر گرفته شده مانند نحوه درخواست، بستگی زیادی به شرایط و نیازهای کاری هر کدام از کشور های اروپایی دارد.

نحوه اخذ ویزای کار اروپا

شرایط مهمی برای رعایت در زمینه کار در اروپا وجود دارد که برای پیشرفت موقعیت کاری خود بهتر است از آنها اطلاع داشته باشید و رعایت کنید:

  • قبل از اقدام میبایست ویزای کشور مقصد خود را مورد برسی قرار دهید تا بدانید چه نوع ویزایی برای مهاجرت شما ارائه میدهد
  • در ا‌دامه برسی کنید که آیا واجد شرایط برای اخذ ویزا و مهاجرت و کار در اروپا هستید یا خیر! شرایط ویزای کار خود را بررسی کنید.
  • برخی از کشورهای اروپایی پیش از درخواست ویزا از شما جاب آفر و یا پیشنهاد کاری می خواهند. بهتر است که پیش از درخواست ویزا، اطمینان حاصل کنید که تمام الزامات را برآورده کرده اید.
  • مدارک مورد نیاز برای ویزای کار را ارائه کنید و برای مصاحبه ویزا در سفارت برنامه ریزی های لازم را انجام دهید.
  • برای کار در اکثر کشورهای اروپایی، ممکن است که از شما خواسته شود که حتی در صورتی که قصد دارید در اروپا به مدت یک سال کار کنید، مدارک معتبر زبان داشته باشید. به همین دلیل بسیاری از کشور های اروپایی از شما می خواهند که از سطح خاصی از زبان برخوردار باشید. معمولا نمره 6 در چهار آزمون آیلتس حداقل معیار لازم برای مهاجرت به اروپا به شمار می رود.
  • همچنین تمام مدارک و اسنادی که مورد نیاز است را فراهم کنید و در روز مصاحبه همراه خود داشته باشید.
  • منتظر بمانید تا درخواست شما برای ویزای کار در اروپا مورد بررسی قرار بگیرد.
  • به خاطر داشته باشید که این تنها روش استانداردی است که برای درخواست ویزای کار در اروپا در نظر گرفته شده است، اما ممکن است که درخواست شما از کشوری به کشور دیگر کمی متفاوت باشد، همچنین ارائه مدارک لازم نظیر مدارک تحصیلی ، سابقه کاری و داشتن مدرک و یا گواهی یک جاب آفر یا یک قرارداد کاری که بین شما و کارفرمایان در اروپا بسته شده است می تواند کافی باشد.

مدت اعتبار ویزای کار در اروپا

به طور معمول اکثر ویزاهای کاری کشور های اروپایی یک ساله هستند. با این حال، در اکثر کشورهای اروپایی، متقاضیان کار می توانند پس از آنکه ویزایشان به انقضا رسید برای تمدید مجدد درخواست دهند.

به یاد داشته باشید که اعتبار ویزای شما و همچنین چند مورد جزئی دیگر در ویزای کار در گذرنامتان به طور کامل نوشته شده است.