موسسه اندیشه AndisheCo

AndisheCo CopyRight 2023

موسسه اندیشه AndisheCo

AndisheCo CopyRight 2023

مهاجرت تحصیلی به بلژیک در 2022

مهاجرت تحصیلی به بلژیک در 2022

مهاجرت تحصیلی به بلژیک یکی از روش هایی است که از این طریق می توان به این کشور مهاجرت کرد. اما قبل از هر چیز بهتر است با این کشور و هزینه های زندگی در آن در سال 2022 آشنا شوید. در ادامه قصد داریم به بررسی تمامی شرایط و پیش نیازهای تحصیل در بلژیک بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

چرا مهاجرت تحصیلی به بلژیک؟

احتمالا برای شما سوال است که چگونه می توان به بلژیک از طریق تحصیلی مهاجرت کرد؟ برای مهاجرت به بلژیک چه باید کرد؟ آیا امکان مهاجرت تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیل فراهم است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا موقعیت این کشور را مورد بررسی قرار می دهیم. این کشور به لحاظ جغرافیایی در غرب اروپا واقع شده و در همسایگی کشورهای هلند، آلمان، فرانسه و کشور لوکس و گران لوکزامبورگ قرار گرفته است. از روی نقشه جغرافیایی که ببینید بلژیک از شمال با هلند، از شرق با آلمان، از جنوب با فرانسه، از جنوب شرقی با لوکزامبورگ هم مرز می باشد. این کشور جزو اتحادیه اروپا است و از لحاظ امکانات رفاهی و امنیت در سطح بالایی قرار دارد.

هزینه های زندگی در بلژیک

بلژیک به دلیل هزینه های پایین تحصیل، بهترین انتخاب برای متقاضیان تحصیل در اروپاست. البته هزینه ها به انتخاب نوع زندگی شخص بستگی دارد. گاهی یک فرد با هزینه کم می تواند زندگی کند و فردی دیگر در همان شرایط با هزینه بالاتری زندگی تحصیلی را می گذراند.

به طور مثال بعضی از دانشجوها به صورت جمعی و چند نفره و بعضی به صورت تک نفره زندگی می کنند. اجاره سوئیت و خانه مستقل، مطمئنا در بالا رفتن هزینه ها تاثیر زیادی دارد. به دلیل بالا بودن هزینه های زندگی در کنار تحصیل نیاز به کار ضروری است. البته در بعضی از دانشگاهای بلژیک هزینه تحصیل تقریبا رایگان است.

در این مقاله تحصیل در بلژیک، دریافت ویزا تحصیلی و شرایط پذیرفته شدن در دانشگاه های بلژیک را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم. ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که چه مدارکی برای دریافت ویزا لازم است؟ بورسیه تحصیلی بلژیک به چه کسانی تعلق می گیرد؟ در این مطلب تحصیل در بلژیک را از تمام جوانب مختلف بررسی می کینم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

تحصیل در بلژیک و شرایط عمومی

موقعیت و شرایط عمومی بلژیک از نکاتی است که در مورد تحصیل حتما باید به آنها دقت و توجه داشته باشیم. بلژیک در غرب اروپا قرار دارد و پایتخت آن بروکسل است و عضو اتحادیه اروپا می باشد. در بلژیک به زبان های فرانسوی، آلمانی، و هلندی صحبت می شود. اکثر مدارس و دانشگاه های این کشور زبان انگلیسی را تدریس می کنند.

یکی از نکاتی که باید دقت داشته باشید این است که در رشته ای تحصیل کنید که بتوانید به راحتی شغل خوبی پیدا کنید و مشغول کار شوید. البته این نکته را فراموش نکنید که حتما باید به زبان های این کشور شناخت داشته باشید تا بتوانید کار کنید.

برای تحصیل دراین کشور حتما باید شرایط یکی از دانشگاه های بلژیک را داشته باشید تا بتوانید برای دریافت ویزا اقدام کنید.

تحصیل در مدارس بلژیک

در کشور بلژیک شروع تحصیل از دبستان آغاز می شود و دانشجو بعد از پایان دوره دبیرستان وارد دانشگاه می شود. برای ورود به رشته هایی همانند فنی و پزشکی و دندانپزشکی آزمون ورود به دانشگاه الزامی است.

همانطور که گفته شد زبان های رایج این کشور فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و هلندی است، از این رو دروس در این کشور نیز به چند زبان رایج تدریس می شود.

شما برای تحصیل در کشور بلژیک نیاز دارید که شرایط اولیه پذیرش را داشته باشید. یکی از شرایط اولیه محدودیت سنی است. شروع سن تحصیل در مدارس از 6 سالگی می باشد و اخذ دیپلم تا 18 سالگی امکان پذیر است.

دوره پیش دبستانی از سن 2 سالگی شروع می شود و تا 6 سالگی ادامه دارد. دانش آموزان از سن 6 سالگی تا 12 سالگی در پایه دبستان آموزش می بینند، پایه دبیرستان از سن 12 سالگی آغاز می شود. با توجه به وسعت جامعه بین المللی در این مدارس نظام آموزشی بر پایه نظام های آموزش کشورهای فرانسوی، بریتانیایی، هلندی و آمریکایی می باشد.

تحصیل مقطع کارشناسی در بلژیک

برای مهاجرت تحصیلی به بلژیک بهترین گزینه تحصیل در مقطع کارشناسی است. مدت زمان تحصیل پایه کارشناسی 3 تا 4 سال و 180 واحد است.

نهادهای آموزشی و دانشگاه های بلژیک از نظر سطح علمی در رتبه خوبی قرار دارند. اغلب دروس به زبان های هلندی، فرانسوی و آلمانی تدریس می شود. در دانشگاه های خصوصی با پرداخت شهریه می توانید به زبان انگلیسی تحصیل کنید. در بلژیک تحصیل در پایه کارشناسی با مدرک زبان انگلیسی آیلس 6 مورد تایید است.

افرادی که دیپلم معتبر داشته باشند، در تمام رشته ها می توانند در دانشگاه های بلژیک تحصیل کنند. لازم به ذکر است که تحصیل در رشته های پزشکی، هنر و علوم مهندسی، نیاز به آزمون دارد.

دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی که تمایل به تحصیل در این رشته ها را دارند، می بایست در سنجش ورودی و دانشجویان هنر در سنجش عملی شرکت کنند. در مقطع کارشناسی تحصیل در کشور بلژیک به زبان فرانسوی است و دروس کمتر به زبان انگلیسی ارائه می شود. هزینه های پایین کارشناسی در بلژیک نکته مثبت نظام آموزشی این کشور به حساب می آید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در بلژیک

یکی دیگر از روش های مهاجرت تحصیلی به بلژیک تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است. نظام آموزشی بلژیک کیفیت بسیار خوبی دارد. در مقطع کارشناسی ارشد به دلیل تحصیلات کامل، موقعیت مهاجرت فراهم می باشد. مدت زمان تحصیل در بلژیک در پایه کارشناسی ارشد 2 سال، مخارج زندگی و تهیه خانه نرمال است؛ پس جای نگرانی بابت هزینه های زندگی نیست.

در خصوص مدرک زبان دانشجو، کاملا به دانشگاه بستگی دارد. تحصیل در هر رشته پیش نیازهای خاص خود را دارد. برای نمونه برای تحصیل کارشناسی ارشد رشته های مهندسی در بلژیک نیاز به مدرک زبان آیلس  ۶.۵ دارید. تحصیل در مقطع فوق لیسانس تنوع بیشتری را به همراه دارد، آزمون ورودی ندارید و دوره ها به زبان انگلیسی ارائه می شود.

تحصیل در مقطع دکتری در بلژیک

مدت زمان تحصیل در بلژیک در پایه دکترا 4 سال است، در این مقطع داشتن سوپروایزر الزامی می باشد. مسئولیت رسیدگی، بررسی و رشد تحصیلی، قبول پایان نامه دکترا زیر نظر سوپروایزر می باشد.

در مقطع دکترا غالبا دروس تحقیقاتی است و تدریس زیر نظر برترین اساتید صورت می گیرد، در این مقطع به دانشجو حقوق دانشجویی از طرف دانشگاه تعلق می گیرد. در تمام مراحل پایه دکترا از زبان انگلیسی برای تدریس استفاده می شود. با این حال بسته به دانشگاهی که پذیرش می شوید، زبان های تدریس متفاوت است. اما چیزی که به آن نیاز دارید، مدرک آیلس با نمره 7 می باشد.

تحصیل در بلژیک به همراه بورسیه

دریافت بورسیه در تمام مقاطع تحصیل ممکن می باشد. اما باید از تمامی قوانین و شرایط مطلع باشید تا شانس پذیرش بالایی در بورسیه شدن داشته باشید.

برای قبول و پذیرفته شدن در پایه لیسانس حتما باید کارنامک (خلاصه و تاریخچه تحصیلی) را ارائه دهید. در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری سن تقاضا کننده بورسیه باید بین 35 تا 40 سال باشد.  ارائه آخرین مدرک تحصیلی برای ادامه مراحل کار مورد نیاز است. برای دریافت بورسیه تاییدیه از سوپروایزر دانشگاه یکی دیگر از مراحل است. شرایط اخذ بورسیه برای هر فرد بنا به رشته تحصیلی و نمرات آن متفاوت است.

مخارج تحصیل در بلژیک

هزینه ها و مخارج تحصیل در بلژیک برای هر فرد متفاوت است. اینکه شما در چه رشته ای هستید، در چه دانشگاهی تحصیل می کنید و در کدام شهر بلژیک اقامت دارید همه این موارد در کاهش یا افزایش هزینه های تحصیل موثر است. اما به طور میانگین مخارج تحصیل در این کشور بین 2000 یورو تا 5000 یورو می باشد. انتخاب خوابگاه یا آپارتمان شخصی و مخارج زندگی تقریبا 750 تا 1100 یورو در سال نظر بگیرید.

تحصیل در بلژیک و کار دانشجویی

کار دانشجویی بستگی به مقطع تحصیلی شما دارد. شما در طول تحصیل در بلژیک اجازه کار نیم وقت را دارید. تقریبا 20 ساعت در هفته مجاز هستید که کار نیمه وقت داشته باشید. در پایه لیسانس 10 ساعت در طول هفته و در پایه کارشناسی ارشد 20 ساعت در طول هفته و همچنین در پایه دکتری 30 ساعت در هفته مجاز به کار هستید. در قبال کار دانشجویی در هر ساعت تا 9 یورو دستمزد به شما پرداخت می شود.

تحصیل در بلژیک و ویزای همراه

اخذ ویزای همراه یکی مهمترین مسائل تحصیل در بلژیک است که برای دانشجویان حائز اهمیت است. برای افرادی که شهروند اتحادیه اروپا هستند، همراه آنها می توانند به این کشور وارد شوند.

درباره شهروندان غیر اتحادیه اروپا ویزای همراه برای همسر و فرزند زیر 18 سال صادر می شود که  دانشجو می تواند به وسیله این ویزا خانواده خود را وارد کشور بلژیک کند. درخواست ویزای همراه باید از طریق سفارت و یا کنسولگری بلژیک باشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی در بلژیک

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی بلژیک شامل پاسپورت، عکس، اصل و کپی مدارک تحصیل همراه، ریز نمرات مدرک تحصیلی (دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد) نامه پذیرش دانشگاه، اثبات تمکن مالی، گواهی عدم سوئه پیشینه، گواهی سلامت پزشکی، مدرک زبان، رزومه تحصیلی و توصیه نامه می باشد.

کشور بلژیک چند زبانه است و برای استخدام در کار حتما باید به این زبان ها مسلط باشید. در این کشور به زبان های فرانسه، هلندی و بعضی مناطق به زبان آلمانی صحبت می کنند، بعد از پایان تحصیلات می توانید برای کار اقدام کنید.

 وضعیت اقامت و تحصیل در بلژیک

بعد از پایان تحصیلات و پیدا کردن شغل مناسب می توانید ویزای کار بگیرید و با ویزای کار مقیم بلژیک شوید. بعد از مدتی کار و پرداخت بیمه و مالیات، اوضاع قانونی شما ثابت می شود و می توانید اقامت دائمی در کشور بلژیک بگیرید.

مزیت مهاجرت تحصیلی به بلژیک

تحصیل در بلژیک مزایای بسیاری دارد که به طور خلاصه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بلژیک از نظر کیفیت تحصیل، امکانات دانشگاه، استادان با تجربه و پیشرفت تحصیلی بهترین شرایط را دارد.
  • در کشور بلژیک هر کدام از دانشگاه ها کتابخانه های تخصصی، بسیار پیشرفته و مجهز دارند.
  • سیستم آموزشی به روز و با کیفیت بالا است.
  • بلژیک یکی از امن ترین کشورها است و از نظر پذیرش دانشجو از هر ملیتی دانشجو می پذیرد و از این نظر محدودیتی ندارد.

برخی از نکات مثبتی که در مقطع فوق لیسانس می توان به آن اشاره کرد:

1- دوره های فوق لیسانس در دانشگاه های فرانسوی به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

2- در این کشور دانشجو با چند زبان آشنا می شود از جمله زبان های فرانسوی، هلندی و آلمانی

3- این کشور دارای برترین دانشگاه ها است و تحصیل در آن ها سبب فراهم شدن موقعیت های شغلی برای فرد می شود.

مشاوره برای مهاجرت تحصیلی به بلژیک

تحصیل در بلژیک از نظر سطح دانش و علمی دانشگاه ها و مخارج تحصیل در حد معقول و مناسب می باشد. در بلژیک دانشگاه های بسیار معتبری وجود دارد. زبان های رایج این کشور هلندی، فرانسوی و آلمانی می باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از ورود به این کشور اندکی به این زبان ها اشراف داشته باشید و با در نظر گرفتن شرایط خود تصمیم به مهاجرت بگیرید. پیشنهاد ما این است که قبل از مهاجرت تحصیلی به بلژیک، مدرک زبان خود را بگیرید تا در بقیه مراحل راحت تر بتوانید اقدام کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران ما در موسسه مهاجرتی اندیشه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

درخواست مشاوره تخصصی

شروع به تایپ کنید تا مقاله های مورد نظر خود را ببینید.

برای دریافت مشاوره مهاجرتی فرم زیر را پر کنید.